Der er netop udkommet en ny særepisode af podcasten Entertainmentretten.
Er specialitetsgrundsætningen oplagt eller nonsens? Hvad er beskyttelseshensynet bag ophavsretslovens overdragelsesregler? Og hvordan afbalanceres kunstneres rettigheder i kommercielle aftaler?
I denne særepisode af Entertainmentretten består panelet af tre velkendte stemmer. Lyt med når Jakob Plesner Mathiasen, Morten Rosenmeier og Hanne Kirk gennemgår den nyligt afsagte højesteretsdom i Michael Learns to Rock-sagen. De tre IP-eksperter diskuterer specialitetsgrundsætningens betydning i dansk ret, grundsætningens betydning i forhold til almindelige formueretlige fortolkningsgrundsætninger og retstillingen efter højesterets domsafsigelse.”
Tidskoder
01:18: Hvad drejede sagen sig om?
05:17: Ordlyden af overdragelsesaftalen i sagen.
08:20: Specialitetsgrundsætningen.
12:25: Hensynene bag specialitetsgrundsætningen.
14:50: Overdragelse af rettigheder versus almindelige formueretlige fortolkningsgrundsætninger.
15:21: Domstolenes brug af specialitetsgrundsætningen.
17:36: Andre sager fra musikbranchen, f.eks. Dodo and the Dodos-sagen og Steeplechase-sagen.
21:59: Hvor efterlader dommen specialitetsgrundsætningen?
Krediteringsliste
Dodo & The Dodos – ”Pigen Med Det Røde Hår” – Pink River Music
Mariah Carey – “All I Want for Christmas Is You” – Columbia Records
Niels Henning Ørsted Pedersen – ”Giant Steps” – SteepleChase Records
Wham – “Last Christmas” – Columbia Records/Epic Records
Diverse rettighedsfri Logic X Loops & underlægning
Lyt med her.