Generalforsamling og medlemsmøde i Dansk Selskab for Ophavsret

Dansk Selskab for Ophavsret afholdte i onsdags den 6. april kombineret generalforsamling og medlemsmøde med 86 tilmeldte.

Til generalforsamlingen blev ”Ophavsretsprisen” for første gang uddelt. Prisen gives årligt til en person, der har gjort en særligt bemærkelsesværdig indsats inden for ophavsretten. Dette års prismodtager var advokat med speciale i immaterialret Martin Kyst. I begrundelsen for uddelingen blev mange af Martins bedrifter inden for ophavsretsområdet nævnt. Blandt andet hans medvirken i en lang række ændringer og revisioner af Ophavsretsloven, hans imponerende formandsposter samt hans ophavsretlige forfatterskab. Formanden for Dansk Selskab for Ophavsret, professor Morten Rosenmeier, overrakte prisen med ordene; ”Ved siden af sine ubestridelige faglige kompetencer er Martin en meget vellidt person med en ”tør” nærmest angelsaksisk humor, som hans omgivelser nyder godt af.

Bestyrelsesmedlem advokat Bjørn Høberg-Petersen havde meddelt, at han trådte ud af DSFO’s bestyrelse efter generalforsamlingen. Med klapsalver og blomster blev Bjørn takket for hans fantastiske 20 årige arbejde som bestyrelsesmedlem i selskabet. Advokat med speciale i ophavsret samt direktør og grundlægger af Rettighedsalliancen blev budt velkommen som nyt bestyrelsesmedlem i DSFO.

Medlemsmødet fokuserede på Østre Landsrets dom af 9. februar om Den Lille Havfrue. Sagens kritikpunkter, relevans og konklusioner blev først gennemgået af professor ved Juridisk Institut på Syddansk Universitet, Sten Schaumburg-Müller. Derefter blev ophavsrettens retlige karakter og spørgsmål om ytringsfrihed og parodiger, med relevans til dommen, diskuteret og fremlagt af chefkonsulent og procedør for Forbrugerombudsmanden, PhD, cand.jur, Jacob Tanderup Linkis.

Mødet blev afsluttet med en paneldebat, hvor sagen og dommen blev diskuteret.